Aktywność – wyraża dominację zawodnika
Arbiter – sędzia prowadzący walkę na macie
Atak – działanie zawodnika, mające na celu zdobycie przewagi
Rzut “Biodro” – potoczna nazwa przerzutu przez biodro
Buty zapaśnicze – specjalne obuwie z wysoką cholewką i miękką podeszwą
CELA – Europejska Amatorska Federacja Zapaśnicza
Chwyt zapaśniczy – działanie ruchowe określone zasadami i przepisami zapaśniczymi
Czas walki – efektywny czas trwania walki, różny dla poszczególnych kategorii wiekowych
Dogrywka – dodatkowy czas walki w przypadku remisu lub nie uzyskania odpowiedniej ilości punktów przez jednego z zawodników
Walka w dystansie – forma prowadzenie walki bez kontaktu z przeciwnikiem
Dżaksarow – popularna nazwa przerzutu zapaśniczego wykonywanego ze stójki
Faul – wykonanie chwytu niezgodnego z przepisami zapaśniczymi
Faza walki – runda
FILA – Międzynarodowa Amatorska Federacja Zapaśnicza
Finał – walka o I miejsce w zawodach
Gong – sygnał rozpoczynający i zakańczający obie rundy
Haczenie – blokowanie nogą na nogi przeciwnika
Hamerlok – chwyt wykonywany w parterze (z wykorzystaniem dźwigni na staw barkowy)
Intensywność – ilość pracy wykonanej podczas treningu w określonej jednostce czasu
Japoński klucz – chwyt wykonywany w parterze (jednoczesne działanie na nogi i górną część ciała przeciwnika – uchwyt głowy lub ręki)
Karuzela mostowa – ćw. specjalne, polegające na zachodzeniu nogami do dokoła głowy z pozycji podporu przodem z czołem opartym o matę
Kategoria wagowa – limit wagi ciała, określony międzynarodowymi przepisami zapaśniczymi
Klamra – uchwyt kontaktowy dwóch zawodników
Klucz – kombinowany uchwyt rękoma i nogami, lub samymi rękoma
Kołyska – ćwiczenie specjalne w leżeniu przodem z chwytem rękoma za kostki nóg i przetaczanie się z przodu w tył lub na boki
Kombinacja techniczno-taktyczna – logiczny sposób działania z wykorzystaniem własnej techniki i taktyki w stale zmieniającej się warunkach walki
Komisja – zespół osób upoważnionych do wykonania różnych funkcji w czasie zawodów
Konsultacja – ma miejsce w przypadku różnych decyzji sędziów
Kontakt – decyzja sędziego mająca spowodować wejście zawodników do uchwytu
Kontuzja – uraz
Krawat – chwyt niedozwolony, np. uchwyt dwiema rękami za głowę
Krzyżówka – jeden z systemów rozgrywania zawodów
Lewa/prawa stójka – pozycja stojąca w wykroku w czasie walki
Łopatki – pozycja w której zawodnik dotyka łopatkami maty (oznaczająca koniec walki)
Mata – miejsce walki zapaśniczej, materace nakryte plastikowym pokrowcem
Most zapaśniczy – podpór łukiem leżąc tyłem, z głową opartą o matę
Narożnik – wyznaczone miejsce w rogach maty, z których zawodnicy wychodzą do walki, również miejsce dla trenera walczącego zawodnika
Narzutka – chwyt wykonywany w parterze (obrócenie zawodnika do maty przez własny półmost)
Nelson – chwyt wykonywany w parterze z wykorzystaniem dźwigni na szyjny odcinek kręgosłupa
Obrona – dziłalanie mające na celu uniemożliwienie wykonanie chwytu przeciwnikowi
Odwrotny pas – działanie techniczno – taktyczne chwyt wykonywany w parterze, jak również w sytuacji obrony nóg jako kontr chwyt
Open – zaktywizowanie do walki
Ostrzeżenie – ukaranie zawodnika, który broniąc się lub atakując fauluje lub też unika walki
Parter niski – pozycja zapaśnicza, w której zawodnik znajduje się w leżeniu przodem
Parter wysoki – pozycja zapaśnicza w klęku podpartym
Pasywność – sytuacja w której zawodnik unika otwartej walki poprzez blokowanie rąk, blokowanie głową i unikanie kontaktu lub pozorowanie aktywności (zawodnik jest pasywny)
Poruszanie się po macie – sposób przemieszczania się w granicach pola walki
Posadka – dociążenie nogi przeciwnika własnym ciężarem ciała
Pozycja – postawa zapaśnicza (parter lub stójka)
Protest – pisemna apelacja do sędziego głównego o zweryfikowanie wyniku walki, uznawanego przez jedną ze stron za niesłuszną)
Przerzut – element techniki polegający na przerzuceniu przeciwnika przez jakąkolwiek część ciała (biodro, ramię)
Punkt – ocena za wykonaną akcję techniczną
PZZ – Polski Związek Zapaśniczy
Rolada – chwyt wykonywany w parterze poprzez zablokowanie obu rąk
Rozgrzewka – działanie ruchowe, mające na celu przygotowanie organizmu do intensywnego wysiłku
Rzut – chwyt wykonywany z pozycji stojącej lub parterowej, polegajacy na oderwaniu przeciwnika od maty
Sędzia arbiter – patrz arbiter
Sędzia główny – sędzia koordynujący pracę wszystkich zespołów sędziowskich na zawodach
Sędzia kierownik maty – sędzia koordynujący pracę sędziów przy jednej macie
Sędzia punktowy – sędzia siedzącego blisko maty, oceniający walkę niezależnie od sędziego arbitra
Sprowadzenie – zmuszenie przeciwnika do przyjęcia pozycji parterowej
Start – występ zawodnika w zawodach
Stójka – patrz: lewa / prawa stójka
Styl walki – w zapasach wyróżniamy: styl grecko – rzymski (klasyczny), styl wolny i zapasy kobiet
Suples – przerzut, polegający na przerzuceniu zawodnika przez siebie
Taktyka – sposób prowadzenia walki sportowej z uwzględnieniem regulaminu i przepisów danej dyscypliny
Technika kompleksowa – zespół ściśle powiązanych ze sobą technik. Umiejętność przechodzenia z jednej techniki do drugiej ( technika obrony, ataku, kontrataku )
Technika zapaśnicza – zestaw działań ruchowych określonych regulaminem i przepisami zapaśniczymi
Trener – osoba zajmująca się treningiem zawodnika, kształtująca jego karierę sportową
Trening – wieloletni, specjalnie zorganizowany proces, mający na celu doprowadzenie zawodnika do jak największej formy sportowej
Trykot zapaśniczy – jednoczęściowy, elastyczny kostium, w którym walczą zapaśnicy
Tusz – położenie przeciwnika na łopatki
Uchwyt – objęcie jakiejkolwiek części ciała zawodnika przez innego zawodnika
Ucieczka z maty – unikanie walki poprzez wyjście za zonę
Walizka – chwyt wykonywany w parterze z wykorzystaniem uchwytu za kark i kolano
Walka zapaśnicza – przeciwdziałanie dwóch zawodników mające na celu wykazanie lepszego z nich
Wózek – chwyt wykonywany w parterze polegający na uchwycie przeciwnika w pół od tyłu i obróceniu go przez pozycję mostową w jedną ze stron
Wyniesienie z parteru – oderwanie przeciwnika od maty znajdującego się w parterze niskim lub wysokim
Zapaśnik stylu klasycznego – zawodnik uprawiający styl klasyczny (grecko – rzymski)
Zapaśnik stylu wolnego – zawodnik uprawiający styl wolny
Zawody – specjalnie zorganizowana impreza mająca na celu sklasyfikowanie zawodników
Zejście do nogi – chwyt wykonywany z pozycji stojącej (stójka) na nogę przeciwnika
Zona – strefa ograniczająca pole walki na macie
Zwarcie – sklamrowanie się zawodników
Zwycięstwo – wygranie walki lub całych zawodów